Å sette pris på sine ansatte er en viktig egenskap alle ledere må ha. Det er imidlertid også noen fallgruver du kan falle i. Her får du noen gode råd!
Viser at du bryr deg
Flere ledere velger å gi en hyggelig oppmerksomhet til sine ansatte når det går mot jul. Det kan for eksempel være konfekteske eller profileringsartikler, som disse pennene fra Axon profil.
Gavene kan være en av flere bidragsytere til å skape et godt arbeidsmiljø på jobben, og de aller fleste setter pris på oppmerksomheten.
Noen ganger upassende
Man skal derimot være forsiktig og ikke trå feil når man velger gavene til sine ansatte. Noen gaver kan være upassende å gi. Dette gjelder gaver som kan sende feile signaler. Vi gir deg 5 gode tips. så slipper du å gjøre disse feilene.
- Sørg for at du holder deg innenfor regelverket. Et økt fokus på etiske retningslinjer i samfunnsdebatten, har også ført til en større bevissthet rundt dette med gaver. På skatteetatens nettside finner du informasjon.
- Nøytrale gaver. Kjøp mest mulig nøytrale gaver. Noe som ikke signaliserer hva du synes eller mener om den ansatte.
- Likhet. Sørg for at de ansatte ikke opplever at noen får finere gaver enn andre. Skap mest mulig likhet mellom kollegaer på arbeidsplassen. Ikke gi større gaver til «de som har jobbet litt ekstra» dette året. Da kan gavene skape sjalusi.
- Gi omsorgsfulle gaver. Et par ullsokker som holder de ansatte varme på beina er et godt eksempel på gaver som kan oppfattes som omsorgsfulle. Dette er også relativt nøytrale gaver, da alle faktisk trenger å være varme – både på kontoret og hjemmekontoret. Et par varme sokker er kanskje ikke en glamorøs gave, men det signaliserer at du bryr deg om dine ansatte.
Gaver er ikke premier. Sørg for å gi gaver 1-2 ganger i året, og gjerne mot avslutningen av en sesong. Gaver skal ikke brukes for å premiere gode resultater, men rett og slett gis av omsorg.
.